Aby przeszukać stronę musisz wpisać frazę
Szukaj

Wilgotność powietrza w domu – jaka powinna być?

Kategoria
Nawilżanie powietrza
Opublikowany
31.03.2020
Jaka powinna być wilgotność powietrza w domu?
Jaka powinna być wilgotność powietrza w domu?

Zimowy chłód i plucha powodują, że naturalnie poszukujemy ciepłych wnętrz, w których możemy się schować. Pamiętajmy jednak, że częste zmiany temperatury oraz przebywanie w wysuszonych pomieszczeniach są najczęstszą przyczyną chorób dróg oddechowych. Wilgotność powietrza jest szczególnie istotna dla zdrowia i samopoczucia astmatyków oraz alergików. Jaka wilgotność powietrza powinna panować w domu i jak zadbać o jej odpowiedni poziom?

SPIS TREŚCI:

1. Wilgotność powietrza w domu - jaka powinna być?
2. Wilgotność względna a wilgotność bezwzględna
3. Suche powietrze w domu
4. Duża wilgotność powietrza
5. Niska wilgotność a alergia?
6. Jak sprawdzić wilgotność powietrza w domu?
7. Jak zwiększyć wilgotność pomieszczenia?
8. Porady dla alergików i astmatyków

1. Wilgotność powietrza w domu - jaka powinna być?

Optymalna wilgotność powietrza w mieszkaniu

Zgodnie z normą budowlaną PN-78/B-03421 optymalna wilgotność powietrza w domu powinna wynosić co najmniej 30%. Z punktu widzenia naszego organizmu, za optymalne uznaje się wartości pomiędzy 40-60%. Codzienne życie pokazuje jak trudno jest czasem utrzymać takie warunki, szczególnie zimą. Najgorsza sytuacja występuje często w nowoczesnych, klimatyzowanych biurach, bez możliwości otwarcia okien. Bywają dni, kiedy wilgotność w takich pomieszczeniach spada nawet do 10%.

2. Wilgotność względna a wilgotność bezwzględna

Wilgotność względna określa procentowe nasycenie powietrza parą wodną. W przypadku wilgotności względnej na poziomie 100%, powietrze jest maksymalnie wysycone parą wodną. Mówiąc o wilgotności pomieszczeń, posługujemy się najczęściej wilgotnością względną.

Wilgotność bezwzględna z kolei wyraża ogólną zawartość pary wodnej w powietrzu. Przedstawia się ją za pomocą za pomocą g/cm³ lub kg/m³.

Pojęcia wilgotności względnej, jak i bezwzględnej są nieodzownie związane z temperaturą, którą wpływa na ilość pary wodnej w powietrzu. Im wyższa temperatura, tym więcej wody znajdziemy w danej masie powietrza. Dla przykładu, aby utrzymać 50% wilgotność względną przy temperaturze 18°C wystarczy, aby wilgotność bezwzględna wynosiła 7,66 g/m³. Kiedy podwyższymy temperaturę do 22°C, na każdy 1 m³ musi przypadać już 9,68 g wody.

Obrazują to m.in. wykres Carriera oraz wykres Moliiera, różniące się między sobą położeniem osi.

Wykres Carriera

Wykres Carrier’a przedstawiający stosunek pomiędzy zawartością pary wodnej w powietrzu, wilgotnością względną i temperaturą powietrza.
(Źródło: https://www.schock.pl/pl/wilgotnosc-powietrza)

 

3. Suche powietrze w domu

Niska wilgotność powietrza przekłada się na:

    1. choroby układy oddechowego
    2. problemy dermatologiczne
    3. codzienne samopoczucie i jakość snu 

Ekspert radzi:

Alergiku, jeżeli chcesz podnieść wilgotność powietrza, wybierz zdrowy nawilżacz ewaporacyjny, który wzmocni Twoją śluzówkę, zmniejszając ryzyko infekcji. Jak wybrać nawilżacz? Zobacz artykuł poświęcony nawilżaczom powietrza.


a. Choroby układu oddechowego

Układ oddechowy jest najbardziej narażony na negatywne skutki przesuszenia, jak i przewilżenia mieszkania. Śluzówki nosa i gardła są bowiem naturalną barierą przed bakteriami, wirusami czy alergenami.

Suche powietrze wysusza śluzówki, które w konsekwencji wolniej reagują na docierające do nich zanieczyszczenia. Dlatego też często zima jest okresem, kiedy nasza odporność spada. Obserwujemy wtedy na co dzień:

    • przeziębienia,
    • katary,
    • kaszel,
    • zapalenia górnych dróg oddechowych.

b. Problemy dermatologiczne

Suche powietrze w domu czy biurze prowadzi nie tylko do wysuszenia błon śluzowych, ale również skóry. Wysuszenie skóry powoduje jej:

    • pękanie,
    • łuszczenie się,
    • swędzenie,
    • pieczenie (np. w okolicy oczu),
    • przyśpieszone efekty starzenia.

c. Codzienne samopoczucie i jakość snu

Wilgotność powietrza w mieszkaniu wpływa również na nasze samopoczucie i komfort snu. Zbyt suche otoczenie przekłada się na problemy z koncentracją, bólami głowy, apatią czy osowiałością. Wilgotność sprawia również, iż kurz rzadziej osiada na meblach. Nawilżając pomieszczenie przed snem, obudzimy się rano rześcy i bardziej wypoczęci.

 

4. Duża wilgotność powietrza

Szkodliwe w skutkach jest nie tylko zbyt suche powietrze. Przewilżenie pomieszczenia (długotrwałe przekroczenie poziomu 60-70% wilgotności) sprzyja rozwojowi grzybów i pleśni, które stanowią również bardzo popularne źródło alergii.

 

5. Niska wilgotność a alergia

Przebywanie w zbyt wilgotnym środowisku może nasilać objawy alergiczne, co stanowi częsty argument przeciwników nawilżaczy powietrza. W praktyce jednak dużo częstszym problemem jest zbyt niska wilgotność względna otoczenia.

Zwiększa ona podatność na wchłanianie cząstek kurzu, dymu papierosowego, toksycznych substancji (np. formaldehydu), alergenów czy wirusów. Dlatego też objawy takie jak: drapanie w gardle, suchy kaszel, zatkany nos, częste bóle głowy, piekąca, sucha skóra mogą wskazywać na zbyt niską wilgotność pomieszczenia, w którym przebywamy. Zarówno zbyt suche, jak i zbyt wilgotne powietrze może być szkodliwe nie tylko dla alergików czy astmatyków, ale również dla dzieci i osób starszych.

 

6. Jak sprawdzić wilgotność powietrza w domu?Miernik temperatury i wilgotności powietrza

(źródło: materiały własne)

Najprostszym sposobem sprawdzenia czy borykamy się z problemem niewłaściwej wilgotności w mieszkaniu jest zakup higrometru (wilgotnościomierza). Kosztujące od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych urządzenia dokonują pomiaru wilgotności, temperatury, ciśnienia czy temperatury punktu rosy - a więc czynników wpływających na aktualną wilgotność otoczenia.

 

7. Jak zwiększyć wilgotność pomieszczenia w domu?

a. Nawilżacz Powietrza

Jeżeli borykamy się z problemem suchego powietrza w mieszkaniu, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nawilżacza powietrza. Te wydajne urządzenia powstały w jednym celu - utrzymania poziomu wilgotności na optymalnym poziomie.

Często są wyposażone w higrostat, co oznacza, że urządzenie automatycznie wyłączy się, gdy poziom nawilżenia osiągnie górną granicę wilgotności - 60%. Użytkownik musi jedynie pamiętać o uzupełnianiu wody/filtrów i czyszczeniu urządzenia.

Szczegółowe zasady działania nawilżaczy i różnice pomiędzy poszczególnymi modelami zostały opisane w artykule: Jaki nawilżacz powietrza wybrać? 

 

 

 

b. Domowe sposoby nawilżania powietrza

A co z tradycyjnymi, domowymi sposobami nawilżania powietrza, które znamy jeszcze z mieszkań naszych rodziców czy dziadków?

Kamionkowe naczynia czy ręczniki wieszane na kaloryferach przyniosą niestety tylko chwilowe nawilżenie. Podobnie jak rozstawienie prania w sypialni. Dlatego też skuteczności żadnej z tych metod nie można porównywać ze skutecznością nawilżaczy powietrza.

Jeśli jednak potrzebujemy rozwiązania na już, być może warto wypróbować niektóre domowe sposoby o których przeczytacie w artykule: "Jak nawilżyć powietrze w pokoju? - Triki na zimę i lato"

Domowe sposoby nawilżania powietrza

8. Porady dla alergików i astmatyków

Zakup nawilżacza powietrza jest jednym z rozwiązań. Istnieje jednak więcej sposobów, które pomogą złagodzić objawy alergii czy astmy.

a. Wietrzenie mieszkania

W przypadku alergii na roztocza wskazane jest regularne wietrzenie pomieszczeń. Warto jednak robić to w odpowiedni sposób. Wystarczy 2 razy dziennie otworzyć okna na oścież i przewietrzyć mieszkanie przez 15-20 minut (zimą wystarczy nawet 10 minut), aby móc cieszyć się zdrowszym powietrzem.

Ekspert radzi:

Należy również uważać na łazienkę, która jest miejscem szczególnie narażonym na wilgoć, a w konsekwencji na rozwój grzybów i pleśni. Prostym rozwiązaniem jest pozostawianie uchylonych drzwi do łazienki, zwłaszcza po kąpieli.

b. Oczyszczacz powietrza

Co z zanieczyszczeniami, które wpadną przez otwarte okno? Najłatwiej pozbyć się ich inwestując w oczyszczacz powietrza dla alergika. Urządzenia kosztujące od ok. 400 do kilku tysięcy złotych zostały zaprojektowane tak, aby skutecznie pozbywać się pyłów zawieszonych, benzopirenu i innych związków występujących w smogu, jak również pyłków roślin, odchodów roztoczy, dymu papierosowego czy szkodliwych gazów.

W tym celu oczyszczacze powietrza wykorzystują filtry HEPA oraz węglowy, zbudowane w sposób umożliwiający zatrzymywanie nawet najdrobniejszych cząsteczek zanieczyszczeń (o średnicy kilkadziesiąt razy mniejszej od ludzkiego włosa) oraz adsorpcję substancji gazowych.

Ekspert radzi:

Czy wiesz, że nawet przy zamkniętych oknach do wnętrz przedostaje się ok. 20-40% zanieczyszczonego powietrza z dworu? (w zależności od rodzaju i stanu wentylacji oraz stolarki okiennej). Dlatego też warto przemyśleć zakup oczyszczacza powietrza, choćby do sypialni. Istnieją rozwiązania 2w1 czyli oczyszczacz powietrza z funkcją nawilżania, a dobrać je możesz na rankingu oczyszczaczy powietrza.

c. Monitorowanie jakości powietrza

Dobrym nawykiem jest też monitorowanie aktualnej jakości powietrza, zwłaszcza przed wyjściem na spacer czy planowanym wietrzeniem pomieszczeń. Mnogość aplikacji oraz stron internetowych kontrolujących poziom zanieczyszczeń w okolicy powoduje, że informacje te dostępne są momentalnie. Do najpopularniejszych należą:

  • Generalny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ)
  • Airly
  • LookO2
  • Syngeos
Ekspert radzi:

Zła jakość powietrza na zewnątrz nie musi oznaczać rezygnacji z wentylacji pomieszczeń. Oczyszczacz powietrza przefiltruje bowiem zanieczyszczenia, które wpadną do domu. Należy jednak pamiętać o tym, aby nie włączać oczyszczacza przy otwartych oknach, gdyż do oczyszczonego powietrza będzie stale napływać nowe, co spowoduje niepotrzebne zużywanie się filtrów. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest uruchomienie oczyszczacza kilka minut po zamknięciu okna. 

d. Unikanie palenia

rzucanie palenia

(źródło: www.pixabay.com)

Jeśli masz w swoim domu alergika lub sam nim jesteś, powinieneś pożegnać się z paleniem papierosów. Dym tytoniowy podrażnia śluzówkę górnych dróg oddechowych, przez co staje się ona bardziej podatna na działanie alergenów. Alergie wziewne występują więc częściej u palaczy. Skuteczność terapeutyczna glikokortykosteroidów – leków przeciwzapalnych stosowanych w leczeniu astmy zmniejsza się również w przypadku osób palących papierosy.

e.  Wybór naturalnych kosmetyków i środków czyszczących

Radzenie sobie z alergią to także umiejętny dobór kosmetyków i środków czyszczących. Ocet, soda oczyszczona czy kwasek cytrynowy mogą być świetnymi zamiennikami dla chemicznych środków do czyszczenia mebli czy podłóg. Naturalne kosmetyki pozbawione parabenów, SLSów czy silikonów mogą nas uchronić przed wysypką, pokrzywką czy atopowym zapaleniem skóry. Znane są także przypadki alergicznego oddziaływania olejów eterycznych (w szczególności bergamotki), jak również miodu czy dziurawca.

f. Domowe napary, syropy, soki

Nie zmniejszą stężenia alergenów w naszym otoczeniu, ale mogę przynieść ulgę śluzówce w gardle. Syrop z cebuli z cukrem i sokiem z cytryny (lub limonki) może przynieść ulgę w kaszlu i przeziębieniu.

Limonka zresztą polecana jest bardzo ze względu na swoje właściwości antyseptyczne. Dlatego też warto przez kilka tygodni czy miesięcy, codziennie wypijać niewielką ilość soku z tego owocu, aby poprawić nieco swoją odporność.

Cytrusy należą jednak do jednej z głównych grup produktów uczulających, dlatego też sok z limonki może nie być rozwiązaniem dla wszystkich. W takim przypadku polecamy chociażby napary z ziół: pokrzywy lub rumianku.

Rośliny te są znane ze swojego działania antyhistaminowego. Co ciekawe, pokrzywa jest jednym z najczęściej stosowanych leków naturalnych w leczeniu alergii w Turcji.

g.  Odpowiednia dieta

limonka
(źródło: pixabay.com)

W przypadku diety, słowo „odpowiednia” jest kluczowe. To, co jednym może pomóc, u nich wywoła objawy alergiczne. Na pewno warto próbować różnych produktów z grupy polecanych dla alergików.

Wspomniane już limonka czy pokrzywa posiadają sporą zawartość witaminy C. To ona podnosi naszą odporność, jednocześnie blokując histaminę i niwelując objawy alergii. Ważnym składnikiem diety są również produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

W miarę możliwości (braku alergii na poszczególne składniki) dietę warto wzbogacać również o paprykę, pietruszkę, jarmuż, poziomki, porzeczki czy truskawki. W przypadku kataru siennego i drapania w gardla, pomocny może okazać się imbir oraz czosnek.

Autor

Jako dorosły alergik zrozumiałem kilka lat temu, że życie w zanieczyszczonym Wrocławiu przekłada się odczuwalnie na moje samopoczucie.Musiałem niestety pożegnać się ze zbędnymi pamiątkami, pozbyłem się dywanów i zasłon, zaprzyjaźniłem się z maską smogową, a w moim mieszkaniu zaczęły pojawiać się oczyszczacze i nawilżacze powietrza. We współpracy z wybierzoczyszczacz.pl, przetestowałem już kilkanaście modeli różnych producentów, dzięki czemu wiem na co warto zwracać uwagę kupując sprzęt dla siebie.

Sprawdź komentarze

Masz Pytania? Skontaktuj się z nami!

Dowiedz się więcej

Marki które u Nas znajdziesz